torsdag 14 juni 2012

Gröna ärtplättar med potatisgratäng på färskpotatis

Först vill jag tacka  alla ni som säger till mig att ni är så glada för att jag skriver denna blogg och att ni har nytta av recepten.
Det glädjer mig mycket och värmer mitt lilla hjärta.
Jag undrar ju ibland om det jag gör har någon betydelse. Jag kanske ska tänka på flickan som stod på stranden och kastade tillbaka alla uppspolade öronmaneter i havet.
Medans hon höll på med detta kom det fram en man till henne och undrar varför hon gjorde det.
För det hade ju ingen betydelse, så många tusen öronmanet det låg uppslängda på stranden och ändå skulle dö.
Då svarade flickan att för denna maneten har det betydelse, och för denna maneten har det betydelse......
Så för var och en av er som byter ut en kötträtt mot en vegetarisk rätt så har det faktiskt betydelse för djuren och miljön.

Idag blir det recept på gröna ärtplättar (supergoda) och en fantastisk god potatisgratäng (som Berit Ekman bjöd oss på för många år sen).

Potatisgratäng på färskpotatis
Färskpotatis efter hur mycket man behöver
gräddmjölk
olivolja
fetaost
salt

1. Tvätta av potatisen och skär den i tunna skivor.
2. Stek dem lätt i olivolja och lägg över dem i en ugnsform, salta.
3. Häll i gräddmjök så att det nästan skyler potatisen.
4. Strö över fetaost.
5. Grädda färdigt i ugn på 175 grader, tar ca 20 min, känn med en gaffel om det klart.

Gröna ärtplättar
20st
1 ägg
1 dl mjölk
3/4 dl mjöl
2 tsk färsk hackad timjan
½tsk grovmalen svartpeppar
½dl finhackat citronskal
1 vitlöksklyfta
250g gröna ärtor(tinade)

1. Blanda alla ingredienser utom ärtorna i en matberedare, kör ca 20 sek.
2. Lägg i hälften av ärterna och mixa ytterligare 20 sek.
3. Mixa snabbt i resterande ärtor, är trevligt med lite större bitar.
4. Stek i plättjärn på medelvärme i olja.
5. När du serverar dem kan du strö över lite marinerad fetaost.

Ärtplättarna smakar ljuvligt av citron, timjan och vitlök!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar