söndag 15 april 2012

Snabblunch innan de svenska vårprimörerna kommer

Vad det är roligt med egen odling!
Sådde spenatfröna för tre veckor sedan inne i växthuset, nu har de kommit så här långt:

Det dröjer några veckor till innan vi kan skörda till den första salladen eller om det blir stuvad spenat som är vår verkliga favorit. Jag brukar ha bräckta kalkonskivor till detta, men eftersom jag nu är helvegeterian så undrar vad jag ska ha istället för det.....
Fröna till tomatplantorna sådde jag vecka 6, de har kommit så här långt nu:

I år odlar jag både körsbärstomat samt försöker mig på Stefan Sundströms favorit "Brandy Wine". Anders ska bygga ett enkelt växthus i Mellbystrand så vi ska odla tomater där också.


Ibland vill man att det ska gå snabbt att laga en god lunch, jag rekommenderar än en gång äggröra.Hade en liten bit philadelphiaost kvar i kylen, den vispade jag ihop med äggen.
Till den blev det idag färsk sparris (dock inte svensk) och en god sallad (använde mig bla av tunt skivad fänkål som jag lagt i isvatten i 10 min för krispighetens skull och bitar av blodgrape), över detta rev jag parmesanost.
Efter denna lunch får man nya krafter, samtidigt som man fortfarande känner sig lätt i kroppen.
Men kom i håg gör inte för stora portioner och ta inte om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar