söndag 17 november 2013

Krispig kålsallad


Är precis hemkomna från en underbar semester i Marbella. Har verkligen lyckats att pricka in en solig vecka i södra Spanien.
Sista kvällen gick vi på en liten svensk restaurang för att slå två flugor i en smäll. Se på fotboll och äta lite mat. Fotbollen var för en gång skull bra, Sverige mot Portugal, synd bara att Portugal vann med 1-0. Vi pratade mycket med en svensk familj vid bordet bredvid. De såg att jag åt vegetariskt och ville veta varför. Jag gav dem mina skäl: 1. Omtanken om våra vänner djuren 2. Miljöomsorgen 3. Jag själv mår mycket bra av det.
När familjen skulle gå hem, tog mannen i familjen min hand och kysste den och sa att han verkligen beundrar mig för mitt ställningstagande. Han Skulle själv tänka på det i framtiden.
Känns skönt att man kanske har fått någon till att tänka om.

Ett snabbt recept på en krispig kålsallad att ha som extra tillbehör till maten.

Krispig kålsallad
2 broccoli
1/2 blomkålshuvud
2 vitlöksklyftor
1dl sötmandel

1. Ansa och skär broccolin och blomkålen i små buketter.
2. Skala vitlöken och skiva den tunt.
3. Grovhacka mandeln.
4. Blanda allt med 3 msk olja och lite salt.
5. Rosta grönsakerna och mandeln i 250 graders ugn och i ca 12 min.

Till detta gjorde jag brocolliplättar av stammen, se tidigare recept.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar