söndag 27 maj 2012

Hemlagad ravioli med tomatsås


Något av det godaste jag vet är hemlagad ravioli.
Det låter besvärligt att göra, men övning ger färdighet.
Jag har försökt att göra pedagogiskt för er, steg för steg.
Du kan fylla dem med vad du tycker om. Denna gången mixade jag lika delar keso,  riven pecorino och soltorkade tomater.
Till degen använder jag  mig av receptet som finns på durumvetepåsen, tänk på att vara försiktigt med mängden mjöl. Ta hellre för lite än för mycket, när du kavlar ut den kan du alltid tillsätta mer mjöl, det är svårare tvärtom. Och får man för mycket mjöl i blir raviolin riktigt trist.

1. Dela upp degen i fyra bitar. Det är lättare att kavla mindre bitar, än en stor.

2.När degen är riktigt tunn så stansar jag löst med ett mått, så att jag använder hela ytan när jag sen lägger på fyllningen.

3. Lägg på fyllningen, denna gången rev jag en bit basilika och la på varje ravioli.

4. Pensla med vatten runt varje ravioli.

5. Lägg på en utkavlad deg ovanpå den andra med fyllningen, tryck till runt varje ravioli. Stansa sen ut med ett mått. Ibland använder jag mig av ett champangeglas (man tager vad man haver).

6. Tumma runt kanten på varje ravioli. Låt dem sen ligga och torka på en handduk minst 15 min innan du sjuder dem i rikligt med vatten i ca 3 min.
Ta upp raviolin, låt den rinna av och stek till dem i lite smör och olja.
7. Jag serverar just denna raviolin med hemlagad tomatsås, se mitt recept i tidigare blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar