tisdag 1 maj 2012

Sparrispaj med nässelricotta

I helgen har det varit koutsläpp på många gårdar i södra Sverige, folk har vallfärdat till dessa gårdar för att glädjas med djuren. Några timmar senare är grillarna igång och man njuter av samma djur som man innan gladdes med. Vi är rätt bra konstiga!

Nu är det äntligen dags att kunna skörda det första i naturen. Vårens första späda nässlor är supergoda.
Jag plockar dem med sax och handskar.
Idag blev det en paj, annars är väl det vanligaste hos oss nässelsoppa.
Det får det bli på torsdag, har plockat med mig en hel del från stugan. Sköljde dem noga och la dem i en plastpåse som jag blåste luft i och sen knöt ihop. Då håller de sig länge tack vare koldioxiden i utandningsluften.

Sparrispaj med nässelricotta


Gör en vanlig pajdeg, (100g smör, 2 dl vetemjöl köres i matberedaren, häll i några msk iskallt vatten tills degen går ihop, klart).
Förgrädda i 200 graders ugn tills den fått lite fin färg (ca 10 min).

Fyllning:
250 g ricotta
80g förvällda och urkramade nässlor
1 dl finhackad persilja
2-3 vitlöksklyftor (jag tog 1 vanlig lök, mormor äter inget med vitlök i)
1,5 dl riven vällagrad ost
3 ägg
salt och svartpeppar

1. Mixa ricottan med nässlorna, persiljan, vitlöken och 2/3 av osten, smaka av med salt och peppar
2. Fördela i pajskalet
3. Lägg i sparrisen, tryck ner dem lite lätt.
4. Knäck äggen över pajen och krydda med salt och peppar, toppa med resten av osten.
5. Grädda ca 25min i ugnen tills den fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar