lördag 7 juli 2012

Grillade lakritsmarinerade grönsaksspett + hallonchokladmousse

Nu är den äntligen här den efterlängtade semestern.
Har inte tvättat på två veckor för att kunna hänga ut vår tvätt i solen i Mellbystrand. Den  doftar då så ljuvligt och är så lätt att stryka. Jag inser att detta karaktärsdrag har jag fått ärva av min mamma, undrar om några av mina barn ska ärva det efter mig?
En stor fördel med att hänga ut tvätten är att det inte går åt någon el för att den ska bli torr.
Om vi alla försöker att tänka på varje liten strömförbrukning som vi kan avvara så blir det till slut väldigt mycket el som inte behövs. Alla bäckar små!

Började vår semester med att njuta av egenodlad sallad med grillade lakritsmarinerade grönsaksspett och till efterrätt en smarrig enkel hallonchokladmousse.

 Grillade lakritsmarinerade grönsaksspett
6 spett
3 nektariner
½ zuchinni
1 förpackning halloumi
2 msk olivolja
2 tsk laritspulver
1 tsk spiskummin hel eller malen
1 tsk kryddpeppar malen
½ tsk cayennepeppar
salt

1. Skär frukten och halloumin i lagom lika stora bitar.
2. Blanda alla kryddor med olivoljan.

3. Lägg allt i en plastpåse då blir marinaden helt fördelad på allt, lägg in i kylskåpet minst en halvtimme.
4. Trä upp på spett och grilla i ugnen eller på grillen tills det fått färg.

Sallad
Till denna sallad använde jag rödbetsskott som jag har gallrat väck i landet, cossallat, röd mangold samt smörstekte nypotatis som hade blivit över från föregående middag.
Ett supertips!!!: När du plockat salladen i landet skölj den och lägg i en plastpåse, blås in lite luft och förslut, lägg den sen i kylskåpet minst en timme då blir den extra krispig och välsmakande. Så kan du spara den i flera dagar om det blir över något.
Skivade också upp rädisor och körsbärstomat.
Över allt detta hällde jag jordgubbsvinäger, olivolja och malde svart peppar på det.

Hallonchokladmousse

Lindts mörka hallonchoklad
Turkisk yoghurt

1. Smält så mycket choklad som du vill i vattenbad
2. Blanda med så mycket yoghurt till den konsistens du vill ha.
3. Häll i formar och ställ in i kylen en ½ -1h före servering.
Enklare kan det inte bli, Smaken blir lite härligt syrlig eftersom man inte lägger i något sötningsmedel. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar