onsdag 12 december 2012

Gulbetor med gratinerad getost och supergod potatisgratäng

Ursäkta alla mina följare för att jag inte har skrivit på ett tag. Just nu har det varit mycket som rektor och därför har jag inte riktigt hunnit med att blogga.
Men idag fick jag en undran om jag hade slutat, så det sparkade igång mig så nu ska jag skärpa till
mig.
Imorgon kommer jag och min kocka på Sörgårdsskolan Margareta Nylander att få ta emot Gislaveds kommuns miljöstipendium för vårt arbete med att använda ekologiska råvaror i skolköket.
Det känns riktigt roligt!
Inför stundande juletider skulle jag vilja att vi tänkte lite på vad den indiske filosofen Shankara sa:
 "När man förstår att alla varelser känner samma glädje och smärta som man själv så skadar man ingen".


Gulbetor med gratinerad getost:
4 pers
400g gulbetor
800g morötter
1msk+1msk+½msk olivolja
salt
25 g smör
2dl creme fraiche
1 msk vitvinsvinäger
1 msk honung
200g champinjoner
150g chevréost

1.Sätt ungnen på 250 grader. Skala betorna och koka dem i saltat vatten tills de är mjuka. Skär dem i grova bitar, lägg i en ugnssäker form. Skär getosten i skivor och lägg dem på gulbetorna. Gratinera i 5 min.

2. Skala och halvera morötterna. Rosta morötterna med lite salt och olja i ugnen.

3. Bryn smöret under omröring, det ska bli brunt. Mixa hälften av morötterna med smöret och creme fraiche. Krydda med lite salt, denna kräm blir supergod. Mums!
4. Blanda 1 msk olja, vinäger och honung till en vinägrett. Krydda med salt och peppar.
5. Skär champimjonerna i fjärdedelar och stek knapriga i lite olja och smör. Krydda med salt och peppar.
6. Lägg upp allt på tallrik och ringla vinägretten över.

Smarriga potatisgratäng.

Gör din vanliga poatisgratäng med grädde.
Strö också på ekologisk grönsaksbuljong förutom salt mellan lagren.
Jag tycker Renée Voltaires buljong är godast, finns på ICA.

Liten god efterrätt:

Mandelplättar med blåbärssylt och vispad grädde.
Gör vanlig pannkakssmet men byt ut hälften av mjölet till mandelmjöl.
Stek i smör.
Avnjutes med sylt och grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar