söndag 22 januari 2012

Majssoppa med tortillachips

Jag försöker att handla ekologiska matvaror så mycket det bara går. Ungefär 80-90% av det jag handlat är ekologiskt.
Många tycker det är dyrt att köpa ekologiskt, jag håller med dem men anser ändå att vi har råd med det i vår del av världen.
För att ha koll på vad matkassen kostar en månad har jag börjat att spara alla mina kvitton och lägga ihop 4 veckor i taget.
Ni kommer att bli uppdaterad på kostnaderna för vår lilla familj (två fullvuxna personer) med 4 veckors intervall.
V.46-49 2011 var kostnaden 3.593 kr (vi äter alltid middag på kvällen, denna period hade vi mycket fester på helgerna)
V.50-1 2011-12 var kostnaden 3.712 kr (jul och nyårsveckorna, både Rasmus och Lisa hemma + deras vänner och våra vänner både i fest och vardag.).
Jag tycker att summan är överkomlig, vad tycker ni?

Här får ni ett recept på majssoppa som jag har tjuvat från Nigella Lawson, den går snabbt att göra:


6 portioner

1kg fryst majs, tinad
3 salladslökar, ansade och halverade
1 vitlöksklyfta, skalad
35g durumvetemjöl
1½l varm grönsaksbuljong

1.Häll av vattnet från majsen och lägg den i matberedaren tillsammans med löken och mjölet. Kör till ett prickigt mos.
2. Häll moset i en stor kastrull, tillsät den varma grönsaksbuljongen och låt det koka upp.
3. Häll upp soppan i skålar och njut tillsammans med tortillachipsen:

400g lättsaltade tortillachips
200g riven stark ost

1. Värm ugnen till 200grader
2. Lägg chipsen på en bakplåt och strö ost över dem.
3. Värm i ugn tills osten smält.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar