söndag 29 januari 2012

Fänkålssallad med omelett-tagliatelle

Har nu läst bokem "Äta djur" för andra gången. Det är bra att läsa böcker flera gånger, helst för mig som läser fort. Med mer eftertanke når jag mer kunskap.
En sådan kunskap har blivit ett stort tack till djurrättsaktivister:
Trots allt motstånd och oförstående lägger de ner tid och möda på att förmå myndigheter, livsmedelsföretag, restauranger mfl att förstå vansinnet i hur vi behandlar våra medlevande (läs djur) på denna jord.
Själv försöker jag bara att övertyga er i min närhet att det vore bra om vi åt mer vegetariskt.

Idag ska ni få recept på en supergod och enkel sallad, som blir lite lyxigare med omelett-tagliatelle:

Olika sorters sallad
Fänkål
Ägg
Olivolja
Parmesanost

1. Strimla fänkålen supertunt, lägg den i isvatten någon minut (inte längre)
2.Vispa ihop ägg och lite vatten, salta och peppra.
3. Stek tunna omeletter (ungefär som pannkakor), lägg dem ovanpå varandra, rulla ihop, skär tunna slicar som sen blir som tagliatelle.
4.Blanda de olika salladssorterna med fänkålen, strö tagliatellen ovanpå, ringla olivolja över och avsluta med parmesanost eller någon annan god ost. På min bild har jag använt resterna av en Sankt Agûr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar