söndag 8 januari 2012

Hemlagad, härlagad pizza

Tänker på vad Jonathan Safran Foer skriver i sin bok "Äta djur" när jag blir ifrågasatt angående mitt val att bli vegeterian:
"Praktiskt taget alla håller med om att djurvälfärds- och miljöfrågor är viktiga, men inte många ägnar vår viktigaste relation till djuren och miljön någon större eftertanke.
Än märkligare är att de som trots allt väljer att handla efter dessa okontroversiella värderingar genom att låta bli att äta djur (något som alla är ense om kan minska både antalet plågade djur och ens eget ekologiska  fotavtryck) ofta anses udda eller rentav radikala."

Här får ni tips på en pizza som både Anna Bergenström och Jamie Oliver har gett mig inspiration till.

Pizza med lök,zucchini, oliver och mozarella.

2 st stora
2½dl vatten
½ tsk salt
25g jäst
6-6½dl vetemjöl (jag brukar blanda i någon dl grahamsmjöl för fibrernas skull)
2msk olja
4 stora gula lökar
1 zucchini
rikligt med mozarella
2 dl kalamtaoliver (gärna med kärnor, de är bäst, akta bara tänderna när ni äter)

1. Lägg i vatten, salt och jäst i matberedaren, blanda hastigt.
2. Lägg i nästan allt mjöl, blanda hastigt.
3. Slå i olja och tillsätt mjöl allteftersom, blanda sedan ½-1 min på full fart. Degen ska släppa kanterna, men akta er för att få i för mycket mjöl, då blir den tråkig.
4. Låt jäsa i 10 min, hinner man inte det kan man hoppa över detta.

5. Kavla ut degen till 2 stora pizzor.
6. Hacka och stek löken mjuk på svag värme.
7. Pensla olivolja på pizzorna, bred på ett tunt lager tomatpuré.
8. Lägg ett rikligt lager med lök, zucchiniskivor, strö på oliverna och avsluta med mozarellan ( du kan också lägga på ostrester som du har kvar i kylen, men gör det som extra tillägg ha fortfarande kvar mozarellan)
9. Strö på oregano och grädda i 250 grader ugnsvärme i ca 12-15 minuter.
10. Strö på rikligt med ruccolla innan serveringen. Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar