onsdag 11 september 2013

Äppeltider

Som sagt vad nu frossar vi av/i det mesta. Squashen växer för fullt. Rasmus sa innan han åkte till Milano att nu sprutar squashen ur öronen på honom, kan vi inte äta något annat. 
Jag tog med mig ett antal till jobbet och skänkte bort dem, det blir nog till att göra det nästa vecka igen.
Förutom squashen har vi fått världens finaste äpplen i år. Vår gamla Transparent Blanche har mängder av stora, ej maskätna äpplen.
Jag gör äppelmos med den gamla assistenten från mitt föräldrahem (inköpt på 60-talet) och sen styckfryser jag äppelskivor till vinterns äppelpajer,


Äppelmos
Tvätta äpplena i kallt vatten
Skär dem i bitar
Värm/koka dem i en kastrull
Passera dem i en gammal assistent
Blanda moset med socker till den smaken du vill ha
Frys in och känn dig som en nyttig ekorre


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar